Blog

HomeBlogTalentmanagement; modewoord of noodzakelijk? 

Talentmanagement; modewoord of noodzakelijk? 

Je hoort in netwerken steeds meer dat talentmanagement een hot topic is. Het wordt steeds belangrijker voor bedrijven! Om zich te kunnen onderscheiden als werkgever, om prestaties, continuïteit en hun concurrentiepositie te verbeteren en om het menselijk potentieel binnen de organisatie gewoonweg beter te benutten.

Is talent slechts een modewoord op de arbeidsmarkt? Want wat dóen organisaties er eigenlijk mee? En hoe brengen ze talent tot bloei? Talent is aangeboren, maar je moet wel de juiste support krijgen en omgeving hebben om dat talent verder te ontwikkelen en tot bloei te laten komen. Wordt er aandacht besteed aan het aantrekken en ontwikkelen van mensen, of het zo goed mogelijk inzetten van ieders kwaliteiten? En is het van belang dat medewerkers -die hun talenten mogen ontwikkelen- functies bekleden die direct effect hebben op de core business van de organisatie? Of is het een kwestie van de hoogvliegers binnen de organisatie selecteren? Maar zou dat betekenen dat niet iedereen mee mag doen? En wat als slechts 5% van de mensen binnen de organisatie waardevol genoeg is om in te investeren, wat is dan het effect op die overige 95% van de mensen?

Het ontwikkelen van medewerkers is enerzijds een taak van organisaties. Medewerkers bewust maken van hun talenten en hun potentieel. Organisaties moeten hun medewerkers vertrouwen geven, ze motiveren, de tools aanreiken en de mogelijkheden bieden om zich te ontwikkelen.

Al veel bedrijven bieden hun medewerkers “programma’s” om talenten te ontdekken. En dat kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld door opleiding, training, coaching, een digitale leeromgeving/portal, het laten bijwonen van vakinhoudelijke beurzen, congressen en seminars of presentaties van gastsprekers, interne mentoren, medewerkers presentaties laten géven aan collega’s over nieuwe inzichten en kennis, medewerkers laten ontwikkelen op kwaliteiten die ze zelf kiezen (naast de kwaliteiten die voor de functie noodzakelijk zijn). Op veel manieren kan er ruimte gecreëerd worden om te leren en te ontwikkelen en misschien kan dit zelfs wel een onderdeel worden van de dagelijkse praktijk.

Anderzijds zal de medewerker op zijn beurt pro actief moeten zijn en zich inzetten voor en committeren aan zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling. Verantwoordelijk voelen voor hun eigen ontwikkeling en zich eigenaar voelen van hun eigen loopbaan, is overigens al snel een resultaat van medewerkers die zich gehoord, gezien en gemotiveerd voelen. Bovendien vergroten organisaties de kans dat de juiste persoon op de juiste plek zit door ze de kans te bieden om zich te ontplooien.

Welke visie heb jij op talentmanagement?